Een nieuwe uitdaging: een onmogelijke berg of een speeltuin voor jouw kind?

Een nieuwe doos Lego. Een nieuw bouwplan. Iets moeilijker dan wat hij gewoon is.

En het eerste zinnetje dat uit zijn mond komt: ‘Ik kan dat niet.’

Of een blad vol nieuwe rekenoefeningen over die maaltafels die ze gisteren in de klas leerden. ‘Ik ga dat nooit kunnen, dat is veel te moeilijk.’

Die allereerste spreekbeurt. ‘Ik ga mijn tekst vergeten en dan gaan ze met me lachen.’

Allemaal voorbeelden van nieuwe uitdagingen.

Dingen die je zoon of dochter nog nooit eerder gedaan heeft.

Onbekend terrein is altijd spannend.

Voor iedereen.

 

Waar de ene laat zich beperken door de angst, vindt de ander vindt zijn moed:

 

‘Oh nieuwe Lego, leuk! Ik ga weer iets nieuws leren.’

‘Yes, nieuwe oefeningen, dan kan ik daar beter worden!’

‘Een spreekbeurt. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik denk wel dat ik dat kan.’

 

Hoe krijg je je kind uit de angst, in de moed?

 

Dat lees je in de volgende tips:

 

1)   GEEF HET GOEDE VOORBEELD

Als ouder staan ook wij al eens voor moeilijke en nieuwe stappen. Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt het zelfvertrouwen waarmee jouw kind iets nieuws probeert.

Zie jij de kansen die die nieuwe uitdaging je zal geven, of zie jij de Mount Everest waar je over moet klimmen?

‘Alles is een ervaring’ brengt gelijkt meer rust.

 

2)   ‘STOP MET VERGELIJKEN’

Vergelijk je kind niet met anderen. ‘Kijk, Kobe durft dat wel!’

Je bedoelt het goed, motiverend, maar een kind met weinig zelfvertrouwen hoort dit: ‘Kijk eens hoe zwak je bent, de anderen durven dat wel.’

Respecteer het tempo van jouw kind. Dat ligt misschien wat trager, maar ook dat tempo is ok.
 

Als je zoon of dochter er mentaal klaar voor is, zal hij/zij er wel aan beginnen.

Sommige kinderen kunnen fietsen op 5 jaar, anderen op 7 jaar.

Je kan je focussen op dat verschil in leeftijd, maar vergeet niet het belangrijkste: Je kind kan fietsen. Whoohoooo!

 

3)   1 WOORD,  EEN GROOT VERSCHIL

Oefen met het woordje ‘nog’: ‘Je kan het NOG niet. Laten we samen oefenen, dan word je er beter in.’

Het zorgt ervoor dat kinderen in plaats van met angstige blik, met een nieuwsgierige blik beginnen te kijken.

 

4)   BENOEM WAT AL GOED GAAT

Kijk samen eens achteruit. Wat heeft jouw kind dit jaar al geleerd?

Zo schoof onze zoon het steeds voor zich uit om zijn strips effectief te lezen in plaats van ze te bekijken.

Volgens hem ging hij dat nooit kunnen, veel te moeilijk.

Toen ik hem erop wees dat hij aan de start van het schooljaar nog niet kon lezen en hij al klasboekjes aan zijn zus voorlas, kreeg hij een belangrijk inzicht.

Niet lang daarna hoorden we hem luidop lezen uit zijn strip.

Laat kinderen zien wat er al wel goed ging, waardoor er meer vertrouwen kan komen.

 

5)   SPEEL IN OP DE TALENTEN

 

Laat je kind zijn talenten inzetten als er iets nieuws geleerd moet worden.

Je talent is iets wat in je zit, wat je makkelijk afgaat en waar je heel goed in bent. 

 

·        Een bewuste beweger zal de maaltafels veel liever inoefenen op de trampoline of op een hinkelparcours.

·        Een ontrafelaar zoekt graag zijn weg door een doolhof waarbij de maaltafels de juiste oplossing verklappen.

·        Een doordenker zal zijn tijd nemen om inzicht te krijgen in de werking van de maaltafels.

·        Een beeldorganisator zal het liefst zijn tafels eerst het liefst met materialen oefenen

·        Een grenzenverlegger wilt ze oefenen tegen de tijd. Hoeveel heb ik er juist op 1 minuut? Kan ik het beter?

Hoe meer je inspeelt op de talenten van je kinderen, hoe gemakkelijker die nieuwe uitdaging lijkt.

Want ze kunnen er op een manier aan beginnen die leuk is en waarvan ze weten dat ze er goed in zijn.

 

Benieuwd naar de talenten van je kinderen?

Download dan mijn gratis werkboek 'In vier stappen naar meer zelfvertrouwen.'

Klik hier. 

 

 

© Katrien Van Campenhout
Kindercoach

YURT: Rode Laakstraat 13, 2430 Laakdal
katrien@talentenboomhut.be
BTW: BE 0702 853 288
Ondernemingsnummer: 0702 853 288
Argenta: BE59 9733 5301 1326