Hoe ga je om met de fauten van je kind?

Als je je kind wilt helpen groeien in zelfvertrouwen is het cruciaal dat je op een positieve manier omgaat met fouten.
Kinderen met weinig zelfvertrouwen hebben namelijk vaak een laag zelfbeeld.
Ze vinden het vreselijk als ze zelf een fout maken, want in hun ogen zijn ze dan minder waard dan een ander.

Maar hoe doe je dat dan, je kind meegeven dat fouten maken iets anders is dan fout zijn?

In deze blog vind je 5 waardevolle tips: 

 

Tip 1: Wees nieuwgierig

Uit fouten kan je kind ontzettend veel leren. Het vertelt immers waar je kind NOG niet goed in is.

Fouten zijn altijd super interessant. Het laat zien waar de leerkansen liggen.

Neem als ouder ook dat standpunt in, zonder oordeel.

 

‘Oeeeee, dit is een interessante fout, gaan we samen eens kijken wat er uit te leren valt?’

‘Oh kijk, hier ligt weer een leuke leerkans.’

‘Nu weet je al zeker hoe het niet moet, goed ontdekt seg!

‘Hoe heb je het gedaan?’

‘En waarom is het niet gelukt?’

‘Wat vind je precies lastig?’

 

Tip 2: Kijk naar wat er wel al goed lukte

Kinderen die faalangst hebben zien vaak alleen maar de fouten.

Op een werkje dat bijna helemaal juist is, zien ze alleen die ene fout.

Maar wat ze allemaal goed deden, dat verliezen ze helemaal uit het oog.

Vaak hebben deze kinderen het talent van de foutenspeurneus. Die speurneus merkt fouten als eerste op. Dat gaat vanzelf.

Eerst leren kijken naar wat wel goed ging, is een vaardigheid die ze moeten leren.

 

Richt dus als ouder eerst je blik op de dingen die al wel goed gingen:

·        De 8 rekensommen die juist waren.

·        De schoenveter die wel goed gebonden werd.

·        De woorden die wel goed geschreven werden.

 

Tip 3: Zoek samen een andere manier

 

Hierboven schreef ik hoe interessant fouten zijn. Ze vertellen je kind namelijk dat er iets anders geleerd dient te worden om dat ene te doen slagen.

Die ene manier werkt niet. Maar er zijn nog 9999 andere manieren om iets tot een goed einde te brengen.

Ken je deze quotes van thomas Edison?

‘Ik heb niet gefaald, ik heb alleen 10 000 manieren gevonden die niet werken.’

‘Ik heb geen 1000 keer gefaald. De gloeilamp was een ontdekking met 1000 stappen.’

 

Bedenk samen met je kind een manier waarop het anders kan.

Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd deed.

 

Tip 4: Verander het perspectief

Een tijdje geleden hoorde ik onze zoon vloeken op een legobouwwerk dat maar niet wilde lukken.

Ik nodigde hem uit om eens aan de andere kant van de tafel te komen staan.

Door van perspectief te veranderen, zag hij hoe hij het kon oplossen.

Dat hebben we een paar keer geoefend.

Nu zie ik hem regelmatig zijn bouwwerk omdraaien en zoekt hij zelf naar het andere perspectief.

 

Tip 5: Leef het voor

We bakken hier thuis onze eigen brood. Die ene keer liep het mis, want ik vergat de gist toe te voegen. Resultaat? Een kleine steenharde klomp brood.

 

Ik begon luid te lachen: ‘Hahaha, ik heb een grote steen gebakken! Ik wist niet dat stenen uit een broodbakmachine kwamen. Ik heb weer iets nieuws geleerd.’

De kinderen begonnen luid mee te lachen en grolden en grapten mee.

 

Hoe jij als ouder omgaat met fouten is veel belangrijk dan alle tips die ik je hierboven heb gegeven.

Wat je doet is belangrijker dan wat je zegt.

 

Je kan al mijn tips toepassen, maar als je blijft fronsen als jij of je kind een fout hebben gemaakt, dat hebben al die woorden geen zin.

Dus lach eens goed met je eigen fouten 😉, maak faalplezier zoals Marc de Bel dat in zijn gelijknamig boek zo schoon beschrijft.  

 

Ik wens jullie veel faalplezier,

 

Warme groetjes

Katrien

 

 

© Katrien Van Campenhout
Kindercoach

YURT: Rode Laakstraat 13, 2430 Laakdal
katrien@talentenboomhut.be
BTW: BE 0702 853 288
Ondernemingsnummer: 0702 853 288
Argenta: BE59 9733 5301 1326